1940-05-15

Heinkel He 111H-3, Werk # 6830

5./K.G.26


Färgprofil av Bengt Stangvik


 

Heinkel He 111H-3 projektet:
• Artikel om buklandningen på isen den 15 maj 1940
• Heinkelprojektet, del 1 (bärgningen)
• Heinkelprojektet, del 2
• Bidragsgivare He 111
• Stöd vårt Heinkel He 111-Projekt

Heinkelprojektet, del 4 - Projekt Junkers JUMO 211

- Text och foto av Bengt Hermansson -

Tekniska data Jumo 211 D-1

Vätskekyld inverterad 60 graders V12
Block och toppar i aluminium.
Toppkåpa, ventilkåpor och täcklock i magnesium
Längd: 1768mm
Bredd: 804mm
Höjd: 1050mm
Cylindervolym: 35 liter
Cylinderdiameter: 150mm
Slaglängd: 168mm
Kompression: 6,5:1
Reduktionsväxel prop.: 1,55:1
Effekt: 1200 Hkr vid 2400 varv
Vikt (torr): 585 Kg
Överliggande kamaxlar
Tre ventiler per cylinder, natriumkylda avgasventiler
Lösa foder fastskruvade i blocket, högglansbearbetade vevstakar och vevaxel.
Dubbelt tändsystem via två magneter.
Bränsleinsprutning
Torrsumpsmörjning
Tvåstegs centrifugalkompressor med automatisk boostkontroll
Bränsle: 87 oktanig bensin
Kylvätska: Etylenglykol/ vatten 50/50

Tidig 60-talsbild på 1H+DN:s högra motor.

Samma motor något senare.

Junkers Flugzeugmotoren JUMO 211 D-1

Heinkel He 111 H-3, 1H+DN, som nödlandade på Sitasjaure 1940 var utrustad med två stycken motorer av typ JUMO 211 D-1.

Båda motorerna demonterades av okända förmågor varvid den vänstra plockades isär helt och endast blocket lämnades kvar vid haveriplatsen. Höger motor lämnades mera intakt och hämtades ner från Sitasjaure 1986 av ett gäng svenska flyghistoriker och lämnades på Flygvapenmuseum.

Här hämtades motorn av en kamrat till ägaren av Heinkelmaskinen och fraktades till en lagerlokal utanför Ulricehamn. Meningen var att sälja hela flygplanet till Flygmuseet i Sinsheim ( som senare köpte Me 110 D-0 i Upmasjaure). Inget köp skedde men under bärgningen av Me 110 så hämtades det kvarvarande motorblocket vid Sitasjaure och fraktades till Tyskland. Motorblocket är i privat ägo.

Genom Pär Erixon och Ralph Duell i Göteborg fick vi vetskap om att motorn var till salu och fanns på Aeroseum. Efter lång väntan och ett stort jobb av Ralph så kunde vi 2011 införliva en av Sitasheinkelns originalmotorer i projektet.

Parallellt med uppbyggnaden av själva flygplanet har vi tänkt att även restaurera två motorer, i första hand originalmotorn. För detta stora projekt har vi tagit hjälp av far och son, Gunnemar och Ulf Christersson. Dessa båda har stor erfarenhet och intresse av gamla flygmotorer och har en del som till och med går att starta.

Projektet startades upp sensommaren 2012 och kommer att kunna följas på denna hemsida.

Hämtningen av originalmotorn till 1H+DN på Aeroseum. Ingemar Olsson längst till vänster.

Far och son Gunnemar och Ulf Christersson lastar på Jumomotorn med hjälp av Ingvar Johansson hösten 2012.

Bilder innan lossning från släpvagnen.

Bränslepump i bakre cylindertoppgavel.

Mekanism till Kompressor.

Bakre gavel med "växellådan".

Kompressor.

Cylindertopparna borttagna.

Blottlagda cylindrar med foder och kolvar.

Foder och kolvar borttagna. Här fanns en del rostangrepp.

Två trasiga vevstakar. Hur har detta gått till? Vad har skett?.

Vevaxel delvis rengjord. Allt tyder på att motorn inte haft någon längre gångtid.

Den bortmonterade "växellådan".

Cylindertoppar med ventiler i förgrunden.

Gunnemar, i mitten och Ulf till höger förklarar något på blocket för Erik Larsson, Varberg.

De svårt korroderade magnesiumkåporna har blivit som nya.

Motorblock till motor Nr 1 har genomgått rengöring och skrapning

Motorblocket till motor Nr 2 har blivit isärtagen för första inspektion.

Cylindertopparna till motor Nr 2. Den ena toppen uppvisade grava korrosionsangrepp.

En bild till av drevmekanismen i "Växellådan". Ser ut som nytt!

"Växellådan" bakerst på motorn är restaurerad. Inklusive generator och vattenpump samt kompressordrivningen. Allt fungerar oklanderligt.

Motorblock på motor Nr 1 (originalmotorn till 1H+DN) är rengjort, skrapat och lackat.

Fyra cylindertoppar (tre på bild) är glasblästrade och nu väntar ventilsätesfräsning och inslipning av ventiler.

Avgasrören, höger och vänster, är restaurerade och lackade.

Jumo-motor Nr 2 restaurerad och nästan komplett (här liggande upp och ner) Ett fantastiskt jobb gjort av Gunnemar Christersson.

Restaurerad hydraulpump och generator monterade

Restaurerad propelleromställning monterad

Sökes

De två Jumo-motorerna vi håller på att restaurera är tillverkade av Junkers motorenwerke och Mitteldeutscher Motorenwerke.
Den senare fabriken hade sitt emblem (se bild nedan) längst fram på övre motorkåpan framför motordataplåten (de två hålen längst ned, se bild).
All hjälp med att finna detta emblem uppskattas.