1940-06-20

Junker Ju 87 R-1, Werk # ?

3./St.G.1


Färgprofil av Claes Sundin

  • Fw. Hans Ott, Flugzeugführer
  • Lt. Gunther Brack, Beobachter

 

Tysk störtbombare nödlandar i Stordalen, Abisko

- Text av Bengt Hermansson -

Foto Nicklas Östergren

Denna ytterst händelserika söndag den 2 juni 1940 får den svenska neutralitetsvakten verkligen göra bruk av sina vapen. Runt Narviksområdet kretsade oräkneliga flygplan. Bombkrevader blandades med tjutande flygmotorer och knattret från kulsprutor och automatkanoner. Tyska Luftwaffe hade laddat för offensiv uppe i norr. Allierade krafter hade sedan flera dagar intagit Narvik och trängt den tyske befälhavaren, General Eduard Dietl, upp mot den svenska gränsen. Narvik var av största vikt för tyskarna, såväl som för de allierade, på grund av utskeppningshamnen för svensk järnmalm.

Sturtzkampgeschwader 1 med sina Junkers Ju 87R "Stuka" anlände till Norge i aprildagarna. Man inledde med ett angrepp på Akerhus i Oslo den 9 april och genomförde sedan flera uppdrag mot norska motståndsfickor bl a i Österdalen och Gudbrandsdalen. 3./St.G 1 blev förlagda på Vaernes i Trondheim men kunde därifrån inte nå stridszonen runt Narvik.

Under majdagarna hade tyskarna fått tillgång till flygstråket på Hattfjelldal, söder om Mo i Rana, och härifrån kunde man nu, denna söndag, för första gången nå Narvik med de fruktade störtbombarna.

Foto via Bengt Hermansson

Mitt på dagen, klockan 13:19 den 2 juni kunde man från svenskt håll se ett tjugotal tyska flygplan kretsa runt Riksgränsen. Svenskt luftvärn fanns på plats och ett svenskt pansartåg, "Kiruna", med både 20mm automatkanoner och luftvärnskulsprutor var också i området denna dag, förmodligen vid stationen i Vassijaure.

Klockan 14:19 buklandar en tysk Junkers Ju 87 R vid Stordalen ,3km ONO Abisko. Planet som tillhörde 3./St.G 1 med beteckningen A5+IL erhöll stora skador vid landningen i den steniga terrängen. Om detta flygplan verkligen träffats av eld från det svenska luftvärnet är dock osäkert. Troligast är att planet anfallits av brittiskt jaktflyg tillfälligt baserade på Bardufoss norr om Narvik. Av bilderna på det havererade flygplanet kan man tydligt se att cockpitrutorna har en invändig beläggning antingen av oljefilm eller sot från brandrök förorsakat av beskjutning eller ren teknisk olyckshändelse. Besättningen, flygföraren Fw Hans Ott och Lt Günter Brack klarade buklandningen bra. De tyska flygarna internerades först i Kiruna och sedan vid Kronobergshed. Fw Ott frigavs den 12 juli medan Lt Brack fick resa tillbaka redan den 28 juni. Anledningen var att Brack drabbats av ledgångsreumatism.

Flygplanet, som var det enda av denna typ som hamnade i Sverige under kriget, demonterades och fraktades till Linköping för teknisk undersökning. Vraket sändes tillbaka till Tyskland den 31 oktober.

Foto via Pär Erixon

Foto via Pär Erixon

Foto via Pär Erixon

Foto via Pär Erixon

Flygvapnets mekaniker har börjat demontera motorn. Foto via Bo Widfeldt

Planet efter transport till Linköping där det utvärderades. Foto via C.G. Ahremark

Foto via C.G. Ahremark

Foto via C.G. Ahremark

Den 31 oktober 1940 återsändes vraket till Tyskland. Foto via C.G. Ahremark

Denna tillverkningskylt "räddades" av Furir Per Halling från Skidlöparbataljonen (I19 Boden) som var först framme vid planet efter landningen.
FLC fick skylten i gåva av hans son, Joacim Halling, och är unik då det troligen är den enda detalj av planet som idag finns bevarad.
Tillverkningsskylten är med största sannolikhet från ett av landställen som slets av. Foto © Nicklas Östergren