1945-04-24

Messerschmitt Bf 109G-10, Werk # 490137

15./J.G. 51


Färgprofil av Claes Sundin

  • Hptm. Waldemar W.A.G. Wagler, Flugzeugführer

 

"Vit 14"

- Text av Nicklas Östergren -

Den 24 april 1945 klockan 16.45 landade Hauptmann Waldemar Wagler med sin Messerschmitt Bf 109G-10 på Rinkaby flygfält nära Kristianstad. Wagler (född den 9 maj 1916) var divisionschef för Jagdgeschwader 51, som hade sin bas på ön Usedom vid tyska östersjökusten. Denna morgon hade förbandet fått order om att förflytta sina 28 maskiner till Ostpreussen, men Wagler, som lämnade basen senare än de andra, bestämde sig för att flyga till Sverige i stället. Efter att ha flugit in över svenskt territorium fann han Rinkaby flygfält och gjorde en perfekt landning. Maskinen, som var helt oskadad, ställdes undan i hangaren tillsammans med två andra 109:or med Werk # 770093 resp 770261, som hade nödlandat tidigare. Där stod de tre planen ända fram till den 21 september, då Försökscentralens provflygare Fred Lambert-Meuller flög planet med Werk Nr. 770093 till F17, Ronneby. Tre dagar senare, den 24 september, flög han de båda övriga planen, 770261 och 490137 "Vit 14" till F5, Ljungbyhed. Dagen därpå, den 25 september, flög han vidare med 490137 "Vit 14" till Trollhättan. Lambert-Meuller återvände sedan till Ljungbyhed och flög dagen därpå även med 770261 till Trollhättan. Kontakt har erhållits med Fred Lambert-Meuller och i ett brev av den 24 februari 1990 berättar han bland annat följande om de bägge maskiner, som han flög till Trollhättan:

"Dessa två 109:or var utrustade med Daimler-Benz DB605 motorer med "Metanolwassereinspritzung" (en sorts turboladdning). Detta medförde att man under max 1 minut kunde göra extra gaspådrag, vilket innebar en effektökning på c:a 250 hk utöver den normala maxeffekten på 1.475 hk. Dessa c:a 250 hk var ett mycket markant effekttillskott för ett flygplan som vägde strax under 4.000 kg. Svenska Flygmotor i Trollhättan monterade ner motorerna för studier. De voro ju av modernare typ än de motorer som Flygmotor tillverkade för B18B och J21. Tyvärr, och mot allt sunt förnuft, skrotades de flygplan jag lämnat i Trollhättan, sedan Flygmotor monterat ur motoranläggningarna..."

"Vit 14" utanför hangaren på F5, Ljungbyhed. Foto: F10 bildarkiv via Andreas Samuelsson

"Vit 14" utanför hangaren på F5, Ljungbyhed. Foto: F10 bildarkiv via Andreas Samuelsson

"Vit 14" utanför hangaren på F5, Ljungbyhed. Foto: F10 bildarkiv via Andreas Samuelsson

Lambert-Meuller i cockpit på "Vit 14". Foto via Nicklas Östergren

"Vit 14" innan skrotningen i Trollhättan. Foto via Bo Widfeldt

    Källor
  • Fred Lambert-Meuller
  • Bo Widfeldt, The Luftwaffe in Sweden, 1939-1945, Singapore 1988

Artikeln tidigare publicerad i ÖFS (Östergötlands Flyghistoriska Tidskrift)