1944-02-20

Boeing B-17G Flying Fortress "Half & Half" - Serial # 42-39792

USAAF 100 BG, 350 BS, Thorpe Abbotts, Stn 139


Färgprofil av Ingemar Melin

  • 2/Lt A.J. Harris, Pilot
  • 2/Lt J. Dutka, Co Pilot
  • F/O M.C. West, Navigator
  • 2/Lt A.A. Marchiondo, Bomber
  • T/Sgt R.L. Tujaguo, Radio Operator
  • T/Sgt A. Grasshoff, Engineer
  • S/Sgt D.A. Petrecca, Ball Turret Gunner
  • S/Sgt L.L. Errett, Right Waist Gunner
  • S/Sgt J.A. Martin, Left Waist Gunner
  • S/Sgt F. Kaczynski, Tail Gunner

 

En Boeing B-17 "Flygande Fästning" buklandade vid Tofthögsgården utanför Skivarp

- Text av Ingemar Melin -

Berättat av Bertil Nilsson, Beddingestrand

Foto via Henning Larsson

Jag minns hur det stora bombplanet närmade sig oss medan det följde kusten i östlig rikting. Vi kun-de tydligt höra på ljudet att det inte stod rätt till med motorerna, de gick inte som de skulle.
Då svängde planet plötsligt norrut.
Jag och två kamrater tog våra cyklar och körde så fort vi kunde mot den plats där vi såg att det gick ner. Vi fann planet liggande på ett plöjt fält, där det hade buklandat.

Vi parkerade våra cyklar vid vägkanten och sprang i riktning mot planet samtidigt som hemvärnet dök upp. Vi stannade ca 50 meter från planet. Först syntes endast en man ur besättningen stående utanför planet. I handen höll han en pistol. Han verkade lite villrådig, så vi ropade högt "SWEDEN" till honom. Då minns jag hur han gick bort till planets stjärtparti och lade pistolen på stabilisatorn. Därefter gick han bort till den bakre dörren och uppenbarligen sa något till de övriga som fanns därinne eftersom de strax därefter kom ut.

Han tog sedan ut något ur sin ficka och la det på stabilisatorn, strök eld på en tändsticka och eldade upp det, vad det nu var för något. Jag gissar att det rörde sig om någon form av karta eller hemliga dokument som kanske hade att göra med deras bombmål. De ville naturligtvis inte att några hemliga papper skulle falla i den svenska militärens hand.
Jag minns också klart hur några av besättningsmännen monterade bort glaset på det aktra kulsprute-tornet och därefter lyfte ut akterskytten. Han var skadad och oförmögen att kunna själv ta sig ur planet.
Bortsätt från den skadade akterskytten, kan jag minnas att jag såg ytterligare en med en arm i bandage.

När vi efter ett tag vågade gå lite närmare planet fick jag se något som jag aldrig kommer att glömma. På sidan av nosen var det målat en snygg flicka och en massa små bomber i rad. Jag räknade dem, och fortfarande idag kan jag komma ihåg hur många det var – 17 st. Jag förstod att det måste vara det antal bombuppdrag som planet hade flugit.
Vad jag önskade att jag hade haft en kamera den här dagen, men tyvärr ägde jag ingen. Jag hade inte haft råd att skaffa mig någon.

Planet låg kvar på åkern ca en månad, då det transporterades bort med lastbil.

Foto via Henning Larsson

Planets noseart, bilden tagen efter att planet blivit transporterat till Bulltoftafältet. Foto via Bo Widfeldt

I FLC:s samlingar...

...finns två av de syrgastankar som omnämns i rapporten ovan. Ernst Petersson, boende vid Mossbystrand, gick tidigt varje morgon på jakt efter strandfynd. Han bärgade syrgastankarna och dessa kom senare till användning i brodern, Albin Peterssons smedja i Mossby. Bröderna byggde en kompressor anläggning för sprutmålning av bl.a kamindetaljer, som producerades i smedjan. Sommaren 2010 återfanns tankarna av Albins son, Mats Petersson som skänkte tankarna till FLC:s samlingar. Vi vill rikta ett speciellt tack till Mats Petersson för denna gåva.

Mats Petersson med de båda syrgastankar som FLC fick i gåva. Foto © Nicklas Östergren