1944-03-06

Boeing B-17G Flying Fortress "Liberty Lady" - Serial # 42-40006

USAAF 306 BG, 368 BS, Thurleigh, Stn 111

  • 1/Lt C.W. Smith, Pilot
  • 1/Lt M.P Brown, Co Pilot
  • 1/Lt S.N. Buck, Navigator
  • 1/Lt H.F. Allen, Bomber, Gunner
  • T/Sgt C.A. Heuser, Engineer, Top Turret Gunner
  • T/Sgt V.R. Marcotte, Radio Operator
  • S/Sgt T.E. Stillson, Ball Turret Gunner
  • S/Sgt D.S. Courson, Right Waist Gunner
  • Sgt J.R. Paul, Left Waist Gunner
  • S/Sgt R.B. Trumble, Tail Gunner

 

Liberty Lady´s historia

- Text av Pat DiGeorge -

Den 6 mars 1944 startade en amerikansk B-17G "Flygande fästning"från flygbasen Thurleigh strax norr om London, med uppdrag att bomba VKF:s kullagerfabrik i Erkner, en förort öster om Berlin. Över målet blev planet allvarligt skadat av tysk luftvärnseld, och Liberty Lady:s besättning insåg att de aldrig skulle kunna ta sig tillbaks till sin bas i England. De flög in i moln för att undkomma beskjutningen och satte kurs norrut. Liberty Lady:s navigatör hade inga skandinaviska kartor att navigera efter, och när de så småningom skymtade land trodde besättningen att de fortfarande flög över fiendeland, eventuellt Norge eller Danmark. Det visade sig att de kommit in över södra Gotland. Människor på marken i gotländska Hemse, som tillsammans med Hemvärnet såg det vilsna bombplanet, skyndade sig till platsen där planet höll på att landa. Piloterna lyckades med att buklanda Liberty Lady på en åker vid Mästermyr. Eftersom besättningen fortfarande trodde att de landat i fiendeland, satte de eld på sitt flygplan efter att alla tio i besättningen klättrat ut ur planet. Besättningen drog en lättnandets suck när en lärare som talade engelska förklarade för besättningen att de landat i neutrala Sverige, och att kriget troligtvis var över för deras del. Dagen efter landningen fördes besättningen över till fastlandet och transporterades vidare till det amerikanska interneringslägret i Rättvik. Pat DiGeorge som är dottern till Liberty Ladys navigatör, Lt. Herman F. Allen, skriver nu på en bok om sina föräldrars upplevelser under andra världskriget. Med syfte att samla så mycket kunskap som möjligt om sina föräldrar bloggar hon på www.LibertyLadyBook.com.

Lt. Herman F. Allen gifte sig med Hedvig Jonsson i Gustav Vasa kyrka i Stockholm, januari 1945.

Tommy Wahlsten har gett oss denna information han fått av Pat om hennes mor, Hedvig Johnson:
"Hon föddes i Hibbing Minnesota. Hennes föräldrar var svenskfinländare. I början av 1900-talet kom de från Narpes, Finland som en gång var en del av Sverige så svenska var språket de talade. Min mor lärde sig inte prata engelska förrän hon började i första klass."

Under första halvan av 2012 kommer Pat att besöka Sverige för att för första gången se de platser där hennes föräldrar tillbringade de sista krigsåren. Gotland, Rättvik, och Stockholm. Hon tar tacksamt emot skildringar, bilder och dokument över hur det var att leva i Sverige 1944-1945, samt är givetvis intresserad av att se platser och föremål som har anknytning till Liberty Lady.

Liberty Lady i England. Foto via Pat DiGeorge

The Liberty Lady den 6 mars 1944. Foto via Pat DiGeorge

Besättningen i Sverige.
Främre raden: Charles W. Smith, pilot, Carl A. Heuser, engineer, Merle P. Brown, co-pilot, Stanley N. Buck, navigator
Bakre raden: Victor R. Marcotte, radio, Joseph R. Paul, right waist gunner, Thomas E. Stillson, turret gunner, Donald S. Courson, left waist gunner, R.B. Trumble, tail gunner, Herman F. Allen, bombardier.
Foto via Pat DiGeorge

MACR (Missing AirCrew Report). Foto via Pat DiGeorge

Förteckning över saknad besättning. Foto via Pat DiGeorge