1944-05-29

Boeing B-17G (35-BO) Flying Fortress "Shoo Shoo Shoo BABY" - Serial # 42-32076

Färgprofil av Torstein Landström

USAAF 91BG, 401BS, Bassingbourn, Stn 121

  • 1/Lt R.J. Guenther, Pilot
  • 2/Lt G. Havrisik, Co Pilot
  • 2/Lt J.M. Lowdermilk, Navigator
  • 2/Lt L.V. Petersen, Bomber
  • T/Sgt J. Shoesmith, Top Turrent Gunner
  • S/Sgt N.P. Premenko, Bottom Turret Gunner
  • T/Sgt J.H. Bigham, Radio Operator, Gunner
  • S/Sgt H.J. Teems, Tail Gunner
  • S/Sgt H.F. Nicely, Right &Left Gunner

 

Historien om "Shoo Shoo Shoo BABY"

- Text av Bo Widfeldt -

Den 29 maj 1944 avdelades närmare 1000 bombplan för visuellt anfall mot flygplansfabriker och oljeinstallationer (Pölitz). När anfallet inleddes deltog 888 flygplan varav 34 plan senare rapporterades som saknade eller förlorade. Sex B-24 och två B-17 tvingades nödlanda i Sverige.

Flygplan B-17G 42-32076 "Shoo Shoo Shoo BABY" hade senast observerats omkring klockan 13.55 vid position 5345N-1505E med kurs 320°. Strax före målet vid Posen trängde rök ut från motor nr 4. Flygplanet tappade fart och halkade efter i formationen samtidigt som flyghöjden minskade. Planet följde fortfarande formationen. 1/Lt Guenther flög över målet där bomblasten fälldes och observerades sedan en sista gång vid den tyska Östersjökusten.

Klockan 14.13 (LT) landade "Shoo Shoo Shoo BABY" på Bulltofta med två skadade motorer. Besättningen på nio man var oskadade och internerades fram till oktober 1944 då samtliga återvände till England.

Efter byte av två motorer kunde planet den 30 juni 1944 åter flyga. Det såldes till ABA/SILA och kom till Saab i Linköping den 31 februari 1945. Efter ombyggnad till civilt passagerarplan med registreringen SE-BAP fick det den 12 november 1945 registreringen OY-DFA för tjänst inom DDL. År 1948 såldes planet till det danska flygvapnet med typnummer 67, serienummer 672 och döpt till "Store Bjørn".

Planet fanns i tjänst på Grönland fram till 1955 då det såldes till Babb Co. Inc. som sålde planet vidare till Geographique Nationale. Planet registrerades nu F-BGSH och användes fram till 1961 för flygfotografering och kartläggning. Därefter hamnade planet på en skrotgård i Creil i Frankrike.

En australiensisk flyghistoriker, Steve Birdsall, började efterforskning kring vad som hänt med just "Shoo Shoo Shoo BABY"! Den 14 juli 1972 kunde planet lokaliseras innan det hunnit huggas upp och transporterades i en C-5A Galaxy till USA. Planet restaurerades under en lång period till 'originalskick'. Den 15 oktober 1988 placerades det vid USAF Museum i Dayton Ohio. Eftersom flygplanets ytskikt var svårt korroderat har det utställda flygplanet inte fått behålla sin blanka omålade yta utan klätts i en skyddande yta i grönt och grått. Målningen på nosen blev dessutom inte helt lik originalet genom att man tappat ett 'Shoo' på nosen.

Foto via Bo Widfeldt

Foto via Bo Widfeldt

Färgfoto från 40-talet är oerhört sällsynta, här ses maskinen på Bulltofta. Foto via Sven Stridsberg

Foto via Nicklas Östergren

Foto via Bo Widfeldt

Foto via Bo Widfeldt

Foto via Bo Widfeldt

Foto via Bo Widfeldt