Projekt Rolls-Royce Merlin 25

– Vår Rolls-Royce Merlinmotor har en historia –

Morgonen den 11 april 1945 görs en angreppsstyrka klar på baser i Skottland. Styrkan tillhör ”Banff Strike Wing” och består av 12 tvåmotoriga De Havilland ”Mosquito” från 235 Squadron Coastal Command, 14 ”Mosquito” från 143 Squadron och sju från 248 Squadron. Två ”Mosquito” från den norska 333 Squadron skall leda styrkan som eskorteras av åtta P51 Mustanger från 19 Squadron.

Anfallsmålet är i huvudsak fartyg i Skienselva norr om Porsgrunn i södra Norge.

Flygningen mot anfallsmålet går helt enligt planen och snart siktas fartygen och flygplanen går till anfall med kanoner och raketer.

Starkt tyskt luftvärn gör inflygningen mycket vansklig. Snart siktas även tyskt jaktflyg. Den engelska jakteskorten med P51 Mustanger tar sig an de tyska jaktplanen. Den tyska flygstyrkan bestående av Messerschmitt Bf109 och Focke-Wulf Fw 190 är dock helt överlägsen och snart är den engelska flygstyrkan i stora problem. Flera Mosquito kastar sig in i luftstriden och lyckas sända några tyska jaktplan i backen innan man sätter högsta fart hemåt.

Ett av Mosquitoflygplanen träffas av eld från en Focke-Wulf Fw 190. Planet har fått stora skador på fena och stabilisator. Planet tillhör 235 Squadron, har beteckningen OY-N med serienummer RS505. Planets pilot, Flight Lt. P.R. Davenport, har svårt att hålla höjden och kastar slutligen planet ner i en 90-graders sväng mot den isbelagda sjön Langenvann i Telemark. Davenport och navigatören Flying Off. R.T Day räknar med att kunna landa på isen och reparera skadan på höjdrodret. Landningsstället fälls ut och landning förbereds.

Landningen ser ut att gå bra inledningsvis men sedan brister isen och det blir tvärstopp. Davenport slår upp ett sår i huvudet och får en smäll i bröstet medan Day klarar sig fysiskt men är svårt medtagen. Man tar sig ur flygplanet som delvis ligger i vatten men hålls uppe av omliggande is. Folk från närliggande gård skyndar ut på isen och tar hand om flygarna till dess att de blir omhändertagna av tysk militär. Båda fraktas till sjukhus, Day till Aker sykehus och Davenport till Fornebu lasarett. Där blev dom till freden kom några veckor senare. Folket på gården Heggland klarade att bärga en stor mängd delar från Mosquiton. Bland annat planets båda motorer. Den snabba Mosquiton var utrustad med två Rolls-Royce Merlin 25 motorer på vardera 1633 Hkr.

Vi är, sedan många år tillbaka, ägare till en av dessa motorer ( den andra finns på Sola Flymuseum i Stavanger där för övrigt alla andra bärgade delar till RS505 finns). Vi avser att försöka restaurera den till fungerande skick.

Vi kommer här att redovisa restaureringen i ord och bild allteftersom den fortskrider. Restaureringen utförs av Gunnemar och Ulf Christersson i Torestorp som även restaurerar våra Junkers Jumo motorer.

Klicka på valfri bild för att se bildspelet

Bilder