1944-08-04

North American P-51B-5-NA Mustang "Hot Pants" - Serial # 43-6461

USAAF 359 FG, 370 FS, East Wretham, Stn 133

Färgprofil av Claes Sundin

  • 1/Lt W.K. Baker Jr, Pilot

 

Nödlandade Mustanger:
"HOT PANTS"

- Text av Leif Hellström -

Den här dagen nödlandade tre Mustanger i Sverige, alla från samma förband. Upprinnelsen var att flygplanet tillhörande divisionschefen Raymond Lancaster blev skottskadat och att han tvingades gå mot Sverige (läs här).

Foto via Olle Lindström/Leif Hellström.

Två andra Mustanger följde med en bit på vägen, för att skydda Lancaster och se till att han nådde Sverige utan problem. När de sett att Lancaster nått fram till svenska kusten svängde de två eskortplanen av för färd hem till England. Men över Danmark stötte de på en tysk Messerschmitt Bf 110G, kodad G9+HX, som radarletts mot Mustangerna i tron att de var ett amerikanskt bombplan snarare än två jaktplan i tät formering. Det tyska planet anfölls av de två Mustangerna och sköts ner av 2/Lt Wilson Kirby Baker, Jr, som flög en P-51B med namnet "HOT PANTS". Han trodde själv att det var en Do 217 han skjutit ner men tyska arkiv visar tydligt att det var en Bf 110, som kraschade nära Slimminge på centrala Själland.

Efter luftstriden insåg de två piloterna att de gjort av med så mycket bränsle att de skulle ha svårt att nå England. De svängde därför tillbaka mot Sverige och flög till F 5 Ljungbyhed. Nordvästra Skånes Tidningar rapporterade senare om ankomsten:

Foto via Erik Palm / Järfälla kommuns Bilddatabas.

"Nödlandningen blev dramatisk. Flygplanen kom inflygande via Herrevadskloster och gick in över Thulinvillorna mot hangar 4. F5 höll då på med skolflygning och fullt med skolflygplan stod på marken. De båda Mustangerna kom för långt in, s.k. pluslandning, och fick dra på mot Söderåsen, steg till väders och drog in landningsställen.

Luftvärnet på Ljungbyhed hade dittills hållit tyst men när Mustangerna steg till väders igen i en brant högersväng, trodde luftvärnarna att amerikanerna skulle sticka och beskjutning påbörjades. Rökpuffar runt planen vittnade om att luftvärnet siktade rätt. Planen tog på nytt ut landställen och gick in för landning och då tystnade luftvärnet."

Foto via Olle Lindström/Leif Hellström.

Planen landade vid 16:20, alltså en dryg timme efter Lancasters haveri. Wilson Baker och hans kamrat Richard Rabb internerades i Mullsjö och skickades tillbaka till England den 1 november 1944.

Foto via Olle Lindström/Leif Hellström.

I början av oktober 2011 började en grupp amerikanska tekniker och piloter göra i ordning de två Mustangerna som stod uppställda i Hangar 4 på Ljungbyhed för överflygning till Barkarby. Sannolikt var det i samband med detta som de amerikanska beteckningarna målades över på "HOT PANTS", tillsammans med den svart-vita invasionsmärkningen. Tanken var att alla fyra internerade Mustanger i Skåne skulle flygas upp i formation den 7 oktober, av amerikanska piloter. Men efter att de två Mustangerna på Ljungbyhed startat började de en busflygning över fältet som slutade med att den andra maskinen, "SOME JOKE", havererade.

Foto via Olle Lindström/Leif Hellström.

"HOT PANTS" landade på F 5 igen och det bestämdes raskt att planet i stället skulle flygas upp till Barkarby av en svensk pilot. Löjtnant Claes-Henrik Nordenskiöld – vanligtvis biträdande flygattaché i Washington – tillkallades och fick en mycket kortfattad instruktion av de amerikanska piloterna, varefter förnyad start skedde mot Stockholm. Uppflygningen gick utan intermezzon, trots dåligt väder, även om Nordenskiöld försökte sig på en improviderad flyguppvisning vid ankomsten till Barkarby.

Foto via Olle Lindström/Leif Hellström.

Efter ankomsten till Barkarby blev Mustangen stående där över vintern och flögs på sin höjd mycket sparsamt av officerare från amerikanska ambassaden. Den 9 april 1945 såldes "HOT PANTS" till Kungliga Flygförvaltningen för 25 000 dollar och tilldelades registreringsnumret 26002. Planet flögs över till F 16 Uppsala och godkändes formellt av Flygvapnet den 30 juli. Det är dock så gott som säkert att maskinen aldrig målades upp i svenska färger och att den aldrig flögs igen, utan användes för att plocka reservdelar från. Delar av huven monterades exempelvis på 26001. Planet kasserades den 16 juni 1947 varefter vissa delar, inklusive flygkroppen, enligt obekräftad överfördes uppgift till flygvapnets teknikerskola i Västerås där de användes i utbildningen någon tid och sedermera skrotades.

Foto: Ulf Gummeson/Leif Hellström.